You are here: Home Activities Research Mapping Training, Work and... Bibliography Le modèle des...
 
Document Actions

Françoise Ropé and Lucie Tanguy (2000)

Le modèle des compétences : système éducatif et entreprise

L'année sociologique vol:50 n°2 :

Français
Le texte qui suit se propose de mettre en perspective les usages qui sont faits de la notion de compétences dans l'école et les entreprises. L'analyse des changements induits par l'usage de cette notion dans la définition, la transmission et l'évaluation des contenus d'enseignement, de l'enseignement primaire jusqu'aux classes terminales de l'enseignement secondaire, autorise à parler de la construction d'un modèle pédagogique des compétences. Du côté des entreprises, des changements en matière d'évaluation du travail, de rémunération et plus généralement de gestion du personnel s'opèrent également sous ce vocable. Les auteurs soulignent la similitude des techniques, des catégorisations et des nomenclatures utilisées pour définir, ici et là, les phénomènes désignés sous le terme de " compétences ". Il apparaît ainsi qu'en pratique la compétence est identifiée aux descriptions et aux mesures qui en sont faites par les techniques d'évaluation. Celles-ci accompagnent des changements d'orientation radicaux. Dans l'école, on passe d'un système d'enseignement centré sur des savoirs disciplinaires à un système d'apprentissage centré sur l'élève. Dans l'entreprise, on glisse d'une organisation productive où la qualification professionnelle était négociée collectivement à une organisation individualisante où les capacités des salariés doivent toujours être soumises à objectivation et validation.

English
The following article proposes to put into critical perspective different uses about the notion of competency in the educational system as well as in the enterprise. Changes which occurs with the use of this notion within the definition as well as the transmission and the evaluation of the curriculum starting from primary school to final classes of secondary school, can be analysed in terms of a pedagogical model of competency. On the side of enterprises, changes in the evaluation of jobs, the formation of wages and more generally the management of human resources appear also with the use of this notion. Both authors underline the similarity in techniques, categorisations and nomenclatures used to define, in the education system as well as in the enterprise, phenomena regrouped under the notion of competency. On a practical level, it appears that competency is identified with descriptions and measures that are used by evaluation techniques. These are taking part in radical changes. On the side of the educational system, we are facing an evolution from a form of education founded on the knowledge of academic disciplines to a system focused on the learning of the pupil. In the enterprise, there is a slide from a productive organisation with collective negotiated qualifications to an individualising organisation where the abilities of the workers are continuously submitted to evaluation and objectivation.
 
by rey last modified 2009-09-04 11:42

Powered by Plone CMS, the Open Source Content Management System

This site conforms to the following standards: