You are here: Home Activities Research Mapping Globalisation and the... Bibliography Change of degrees...
 
Document Actions

Johanna Witte (2006)

Change of degrees and degrees of change: comparing adaptations of European education systems in the contexte of the Bologna process

Le processus de Bologne est souvent associé avec une convergence des systémes européens d'enseignement spérieur et une harmonisation des niveaux de référence de sortie (LMD en France).
La thèse de J. Witte montre pourtant que les convergences sont plus minces qu'il n'est souvent percu, à partir d'une analyse approfondie des situations et des changements intervenus en Allemagne, France, Angleterre et aux Pays-Bas entre 1998 et 2004.
L'étude montre que les acteurs des politiques universitaires se sont appropriés de processus européen comme un levier pour conduire des réformes universitaires globales sur des enjeux avant tout nationaux.

La thèse a aussi été publiée par l\textbackslash'université de Twente (cf. http://www.utwente.nl/nieuws/pers/en/cont\_06-010en.doc). Présentation en anglais : The Bologna process is often associated with increasing similarity among European higher education systems in general and national degree structures in particular. However, this study finds only slight convergence so far. In a detailed analysis of seven dimensions, it maps and compares the changes of national degree structures and concomitant adaptations in the higher education systems of Germany, the Netherlands, France, and England between 1998 and 2004. In addition to national degree structures, the analysis includes the relationship between different types of higher education institutions, curricular governance, curricula, access, transition to employment, and funding. The study shows how policy change was shaped by different national starting points for reform and the capabilities, preferences, and perceptions of major actors and their interaction in the policy formulation process. It draws on North?s theory of institutional change and Mayntz and Scharpf?s actor-centered institutionalism.
 
by rey last modified 2009-07-16 15:07

Powered by Plone CMS, the Open Source Content Management System

This site conforms to the following standards: