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Glenda Quintili, John P Martin, and Sébastien Martin (2007)

The Changing Nature of the School-to-Work Transition Process in OECD Countries

Institute for the Study of Labor (IZA).

Anglais :
Despite the fact that today’s young cohorts are smaller in number and better educated than their older counterparts, high youth unemployment remains a serious problem in many OECD countries. This reflects a variety of factors, including the relatively high proportion of young people leaving school without a basic education qualification, the fact that skills acquired in initial education are not always well adapted to labour market requirements, as well as general labour market conditions and problems in the functioning of labour markets. The paper highlights the contrasting trends in youth labour market performance over the past decade using a wide range of indicators. It also presents new evidence on i) the length of transitions from school to work; and ii) the degree to which temporary jobs serve as either traps for young people or stepping-stones to good careers. In addition, the paper reviews some recent policy innovations to improve youth employment prospects.

Français :
Malgré une baisse démographique et une élévation globale du niveau de scolarisation, le chômage des jeunes reste problématique dans la majorité des pays de l'OCDE. Cette situation est imputable à de nombreux facteurs, en particulier le fait qu'une proportion relativement importante de jeunes sortent du système scolaire sans qualification, que les compétences acquises en formation initiale sont mal adaptées au marché du travail et que ce même marché souffre d'instabilité, rendant parfois ses besoins peu prévisibles.
Ce rapport met en lumière les tendances contrastées de la performance des jeunes sur le marché du travail dans les 10 dernières années, à l'aide d'indicateurs multiples. Les auteurs s'intéressent en particulier à la durée de la transition entre l'école et le milieu professionnel, et au rôle joué par les activités temporaires dans l'évolution (piège ou tremplin ?). Le rapport rend également compte de quelques innovations politiques susceptibles d'améliorer les conditions d'insertion des jeunes.
 
by Laure Endrizzi last modified 2009-09-04 11:37

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