You are here: Home Activities Research Mapping Curriculum, Pedagogy and... Bibliography Contextes nationaux, organisation...
 
Document Actions

Marie Duru-Bellat, Nathalie Mons, and Bruno Suchaut (2003)

Contextes nationaux, organisation des systèmes éducatifs et inégalités entre élèves: l'éclairage de l'enquête PISA

Politiques d'éducation et de formation n°9 : p. 95-108

"Cet article, après une description des performances moyennes et de dispersion des différents pays ayant participé à l'enquête PISA, propose une mise en perspective avec un certain nombre de caractéristiques des contextes nationaux, économiques et culturels. Il explore également les relations entre les performances des élèves et certaines caractéristiques institutionnelles des systèmes éducatifs. Les résultats font apparaître à la fois certains modèles de performance par grandes zones géographiques et certaines relations avec des facteurs structurels tels que la pratique du redoublement et l'existence de filières".

This paper, after having described both mean scores and dispersion of the different countries integrated in PISA last study, put together those "products" with economic and cultural characteristics of the countries considered. It explores also the relationship between the pupils'scores and some institutional characteristicis of the educational systems. Results show that pupils'scores follow some geographical patterns, and also that some relations exist between scores and some institutional or pedagogical practices such as repeating or tracking.
 
by rey last modified 2009-07-24 11:28

Powered by Plone CMS, the Open Source Content Management System

This site conforms to the following standards: